Gabriela Birnfeld Kurtz

Currículo Lattes
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Gabriela Birnfeld Kurtz is a professor in the School of Social Communication - FAMECOS at Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), Brazil. She is a member of IDEAR (Interdisciplinary Lab of Entrepreneurship and Innovation), also at PUCRS. Kurtz has a Master’s degree in Social Communication from PUCRS, and is a PhD student in Communication and Information at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Besides teaching, Kurtz has experience in Digital Marketing, SEO, Analytics and Project Managing. Her academic work mainly focuses in cyberculture, games and symbolic violence.

Research Topics

  • Cyberculture
    Fan Culture
    Social Media and Culture
    Computer-mediated Communication
    Imaginary theories and cyberculture
  • Games Studies
    Software materiality
    Symbolic violence in games
    Rules and Gameplay
  • Gender Studies
    Gendered violence and power relationships
    Women’s studies

Recent publications (last 5 years)

2017

  • KURTZ, G. B.. Manifestações de violência simbólica contra a mulher nos videogames: uma revisão bibliográfica. Revista Metamorfose, 2017.
  • KURTZ, G. B.. O culto de Cthulhu na cibercultura: as ressignificações do conto de H.P. Lovecraft no Facebook. Revista Abusões, 2017.

2016

  • TONIN, J. ; KURTZ, G. B. ; FRAGA, L. C. ; SEVERO, M. L. . O papel da mulher nos Contos de Fada contemporâneos. Malévola, Imaginário e a Terceira Mulher de Gilles Lipovetsky. In: LEÃO, Lucia I. C.. (Org.). Processos do Imaginário. 1ed.São Paulo: Képos, 2016, v. , p. 369-388.
  • KURTZ, G. B.; WEBER, K. P. . Alimentação simbólica na cibercultura: uma análise das imagens do Instagram com a hashtag Instafood. Comunicação e Imaginário. 1eded.Porto Alegre: Edipucrs, 2016, v. 1, p. 113-140.
  • TONIN, Juliana ; FRAGA, L. ; KURTZ, G. B. ; SEVERO, M. . O papel da mulher nos Contos de Fada contemporâneos. Malévola: imaginário e a Terceira Mulher de Gilles Lipovetsky. Sessões do Imaginário (Online), v. 1, p. 61-69, 2016.
  • KURTZ, G. B.. O chamado de Cthulhu na Internet: as modificações do monstro de H.P. Lovecraft realizadas por fãs no Facebook. Vozes e Diálogo, v. 15, p. 50-60, 2016.
  • KURTZ, G. B.. A ética dos computadores e a ética dos griefers nos jogos League of Legends e Dota 2.. In: XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2016, São Paulo. Anais do XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. São Paulo: Intercom, 2016. v. 39.
  • KURTZ, G. B.. A prática do griefing dentro das regras do jogo: uma análise do jogo Dota 2. In: SBGames - XV Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, 2016, São Paulo. Anais do SBGames 2016, 2016.
  • FRAGOSO, S. ; SANTOS, L. ; CAETANO, M. ; CRUZ, M. A. ; KURTZ, G. B. ; REBS, R. R. ; REIS, B. M. S. . Tendências temáticas das trilhas do SBGames e das Teses e Dissertações sobre jogos defendidas no Brasil nos últimos 15 anos.. In: SBGames - XV Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, 2016, São Paulo. Anais do SBGames 2016, 2016.

2015

  • KURTZ, G. B.; TONIN, J. ; WEBER, K. P. ; AZUBEL, L. L. R. . O cotidiano fantástico na propaganda de havaianas: O comercial televisivo como tecnologia do imaginário. Signos do Consumo, v. 7, p. 4-21, 2015.
  • KURTZ, G. B.. ?Se tiver meninas, melhor ainda?: análise da participação feminina no jogo Dota 2 no Brasil. In: Intercom - XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2015, Rio de Janeiro. Anais do XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Rio de Janeiro: Intercom, 2015.
  • WEBER, K. P. ; KURTZ, G. B. . Alimentação simbólica na cibercultura: uma análise das imagens do Instagram com a hashtag #instafood.. In: 10º Encontro Nacional de História da Mídia - Alcar, 2015, Porto Alegre. Anais do 10º Encontro Nacional de História da Mídia - Alcar, 2015.
  • TONIN, J. ; KURTZ, G. B. ; SEVERO, M. L. ; FRAGA, L. C. . Cinema como Tecnologia do Imaginário. In: Intercom - XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2015, Rio de Janeiro. Anais do XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Rio de Janeiro: Intercom, 2015.

2014

  • TONIN, J. ; AZUBEL, L. L. R. ; KURTZ, G. B. ; WEBER, K. P. . O cotidiano na propaganda de Havaianas: um estudo do comercial televisivo como tecnologia do imaginário contemporâneo. In: 4º Congresso Internacional Comunicação e Consumo ? Comunicon, 2014, São Paulo. Anais do 4º Congresso Internacional Comunicação e Consumo. São Paulo: Fabesp, 2014. v. 1. p. 1-15.
  • KURTZ, G. B.. Cthulhu e cibercultura: uma análise da participação dos fãs do monstro criado por H.P. Lovecraft na página Cute-thulhu, no Facebook. In: XXXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2014, Foz do Iguaçu. Programa do XXXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Foz do Iguaçu: Comunicação Guerra & Paz, 2014. v. 1. p. 1-13.

2013

  • KURTZ, G. B.. Cibercultura e H.P. Lovecraft: histórias de horror no tempo da inteligência coletiva. Temática (João Pessoa. Online), v. IX, p. 1-15, 2013.
  • KURTZ, G. B.. A narrativa multiplataforma Pokémon: um estudo dos desdobramentos da mitologia Pokémon a partir dos jogos para Game Boy. In: XIV Congresso de Comunicação na Região Sul, 2013, Santa Cruz do Sul. Anais do XIV Congresso de Comunicação na Região Sul. São Paulo: Intercom Sul, 2013. v. 1. p. 1-14.